Stopień II 23/24

Zawody II stopnia składają się z dwóch części: I (pisemnej) i II (ustnej).

Część I (pisemna)

  1. Po przeprowadzeniu I stopnia Olimpiady oraz zakończeniu procesu rejestracji uczestników zakwalifikowanych do II stopnia Olimpiady Nauczyciel Koordynator przekazuje uczestnikom przyznane przez organizatora indywidualne loginy i hasła, obowiązujące na kolejnych stopniach Olimpiady, niezbędne do rozwiązywania testów on-line oraz do udziału w części ustnej prowadzonej przez wideokomunikator. Loginy i hasła zostaną umieszczone w panelu dla Nauczyciela Koordynatora po zalogowaniu na stronie rejestracja.ojh.wsjo.pl (link znajduje się także w mailu zwrotnym otrzymanym po prawidłowej rejestracji szkoły do Olimpiady).
  2. Część I (pisemna) – polega na rozwiązaniu testu on-line realizowanego w szkole na komputerach wyposażonych w dostęp do Internetu. Komitet Główny ma możliwość sprawdzenia lokalizacji komputera, posługując się geotargetowaniem na podstawie IP komputera.
  3. Test jest przeprowadzany w według podanego terminarza na platformie e-learningowej, zgodnie ze wskazówkami podanymi w szczegółowej instrukcji (do pobrania poniżej).
  4. Za pośrednictwem testu sprawdzane są: znajomość funkcji komunikacyjnych, gramatyki, słownictwa (możliwe, że zaistnieje konieczność skorzystania z TABLICY ZNAKÓW (https://www.youtube.com/watch?v=KQQckMOYY5c)oraz rozumienie tekstu czytanego na poziomie B1/B2 oraz wiedza z kultury, historii i geografii krajów hiszpańskiego obszaru językowego z zakresu podanego w wytycznych do Olimpiady.Test składa się z zadań na łączną sumę 60 punktów. Na jego rozwiązanie przeznaczono 60 min.
  5. Dla potrzeb przeprowadzenia I części (pisemnej) II stopnia Olimpiady Języka Hiszpańskiego w poszczególnych szkołach powoływane są Komisje Szkolne, składające się z 1-3 osób (według potrzeb szkoły). Komisję na II stopień powołuje Dyrektor danej szkoły, przy czym może być to komisja koordynująca I stopień Olimpiady.
  1. Do części II (ustnej) przechodzą osoby, które uzyskały min. 70% punktów (czyli min. 42 pkt.) za część pisemną.
  2. Ogłoszenie wyników i informacja o zakwalifikowaniu do części II (ustnej) nastąpi w dniu podanym w terminarzu w panelu Nauczyciela Koordynatora.
  3. Lista uczestników zakwalifikowanych do części ustnej z terminami i godzinami indywidualnych rozmów zostanie zamieszczona na stronie OJH w zakładce ETAPY/STOPIEŃ II – LISTA23/24 , tak aby uczestnicy mieli do niej bezpośredni dostęp. Na liście pojawią się następujące dane: imię uczestnika, login z części pisemnej, data i godzina rozmowy.

SZCZEGÓŁOWA INSTRUKCJA DLA UCZESTNIKÓW I CZĘŚCI (PISEMNEJ) II STOPNIA OJH ORAZ DLA NAUCZYCIELI


Część II (ustna)

  1. Część II (ustna) realizowana jest w szkole lub innym dowolnym miejscu, w którym uczestnik posiada dostęp do komputera podłączonego do Internetu i kamery. Ma charakter rozmowy, przeprowadzonej on-line, przy włączonej kamerze, zgodnie z opublikowaną na stronie OJH listą imienną uczestników ETAPY/STOPIEŃ II – LISTA23/24 i z przydzielonym dokładnym terminem jej realizacji.
  2. Dla potrzeb przeprowadzenia części II (ustnej) II stopnia Olimpiady Języka Hiszpańskiego Komitet Główny powołuje Komisje Okręgowe, składające się z 1-3 członków, w skład których wchodzą nauczyciele akademiccy, nauczyciele szkół ponadpodstawowych oraz specjaliści z dziedziny nauk objętych programem Olimpiady.
  3. Rozmowa trwa maks. 10 minut, składa się z dwóch pytań na łączną sumę 40 punktów (Zakres wiedzy- część ustna):

– jednego pytania z zakresu tematów ogólnych, zamieszczonych w zakresie wymagań do Olimpiady;

– jednego pytania z wiedzy o kulturze, historii i geografii Hiszpanii lub Argentyny, zamieszczonych w zakresie wymagań do Olimpiady. Przed przystąpieniem do części ustnej II stopnia Olimpiady uczestnicy powinni zapoznać się z praktycznymi WSKAZÓWKAMI DLA UCZESTNIKÓW (link).

  1. Do ostatniego III stopnia Olimpiady zostaną zakwalifikowane osoby, które rozwiążą test, odbędą rozmowę przez wideokomunikator z Komisją Okręgową i uzyskają, co najmniej 70% możliwych do zdobycia punktów z części pisemnej i części ustnej łącznie (czyli łącznie 70 pkt., w tym co najmniej 50 % z części ustnej, tj. 20 punktów).
  1. Informacja o wynikach oraz zakwalifikowaniu uczestników do III stopnia Olimpiady zostanie umieszczona w panelu Nauczyciela Koordynatora, zgodnie z terminarzem.
  2. Szczegółowe informacje techniczne, dotyczące prawidłowej rejestracji i logowania oraz przebiegu części ustnej, zostaną opublikowane poniżej (w tej samej zakładce), nie później niż 5 dni przed przewidzianym terminem egzaminu ustnego.

Zakres tematów ogólnych oraz zagadnień z wiedzy o kulturze, geografii i historii Hiszpanii i Argentyny obowiązujący w części ustnej II stopnia Olimpiady

Część ustna trwa maks. 10 min i składa się z dwóch pytań na łączną sumę 40 punktów:

– jednego pytania z zakresu tematów ogólnych, wylosowanego z pełnej puli zagadnień zamieszczonych w zakresie wymagań do Olimpiady;

– jednego pytania z wiedzy o kulturze, historii i geografii Hiszpanii lub Argentyny, wylosowanego z pełnej puli zagadnień (dotyczących zarówno Hiszpanii, jak i Argentyny), zamieszczonych w zakresie wymagań do Olimpiady.

Przykładowe pytanie z zakresu tematów ogólnych:

El hombre: su aspecto, personalidad y emociones

En tu opinión, ¿el aspecto físico tiene importancia en la vida de los jóvenes? ¿Por qué sí? ¿Por qué no? ¿Qué se puede expresar o comunicar a través del aspecto físico o estilo de vestir?

Przykładowe pytanie z wiedzy o kulturze, historii i geografii Hiszpanii lub Argentyny:

Lugares de interés turístico en España: Toledo

¿Qué lugares de interés turístico conoces en Toledo? ¿Qué sabes de los monumentos más famosos de Toledo? Presenta la información más detallada de uno de ellos. ¿Qué lugares de interés turístico te gustaría visitar y por qué?

Tematy ogólne

  1. El hombre: su aspecto, personalidad y emociones
  2. La importancia del hogar en la vida humana
  3. El papel de la educación en el siglo XXI
  4. La importancia del trabajo en la sociedad
  5. El papel de las relaciones interpersonales en la era virtual
  6. La relación entre la alimentación, la salud y el medioambiente
  7. Las compras en la época virtual y su impacto medioambiental
  8. El turismo y su importancia para las personas, los países y el planeta
  9. El papel de la cultura en el desarrollo del ser humano y de la humanidad
  10. La importancia del deporte en la vida de una persona y en la sociedad
  11. Los avances científicos y tecnológicos del siglo XXI y su influencia en la vida humana
  12. La relación entre el hombre y la naturaleza y la protección del medioambiente
  13. Las guerras, la violencia y la discriminación: sus consecuencias y las maneras de afrontarlas.

Cultura, geografía e historia de España

1) Geografía: organización administrativa de España, sistemas montañosos, principales ríos, aguas marinas de España, costas, clima, fauna y flora, Parques Nacionales (Picos de Europa, Teide);

2) Sistema político de España: división de poderes, los partidos políticos actuales, la bandera de España, Familia Real Española;

3) Lugares de interés turístico en España: Toledo, Bilbao, San Sebastián, el Camino de Santiago;

4) Fiestas de España: Navidad, Sanfermines de Pamplona, Festival de la Sidra Natural de Gijón, Carnaval de Cádiz, Carnaval de Santa Cruz de Tenerife (Islas Canarias);

5) Gastronomía española: paella, pinchos vascos, cocido madrileño, callos madrileños, bacalao al pil pil, empanada gallega;

6) Arte en España: catedrales góticas de España (Toledo, León, Burgos, Sevilla), pintura (Francisco J. de Goya y Lucientes, Joaquín Sorolla);

7) Conquista romana de España: causas, etapas de la conquista, consecuencias, herencia cultural romana en la Península Ibérica;

8) España en la época de Carlos III: política exterior: Guerra de los Siete Años, guerra anglo-española (1779-1783) y política interna: reformas, expulsión de los jesuitas, expansión de Madrid.

9) Dictadura del General Francisco Franco: causas, etapas de la dictadura, consecuencias, transición política de España (la transición española), período de gobierno del rey Juan Carlos I y su abdicación, época de Felipe VI.

Cultura, geografía e historia de Argentina:

1) Geografía: organización administrativa de Argentina, sistemas montañosos, principales ríos, aguas marinas de Argentina, costas, clima, fauna y flora;

2) Sistema político de Argentina: división de poderes, los principales partidos políticos, la bandera de Argentina, símbolos nacionales;

3) Atracciones turísticas: Buenos Aires, antiguas misiones jesuitas: San Ignacio Miní, Santa María Mayor, Santa Ana y Nuestra Señora de Loreto, El Chaltén: Capital Nacional del Trekking;

4) Maravillas naturales: Península Valdés, Península Punta Tombo, humedales de Esteros del Iberá, Parques Nacionales: Parque Nacional Los Glaciares, Parque Nacional Iguazú, Parque Nacional Tierra del Fuego;

5) Fiestas de Argentina: Carnaval de Gualeguaychú, Festival y Mundial de Tango, Día de la Virgen de Luján.

6) Gastronomía argentina: asado, choripán, locro, empanadas, pizza argentina, medialunas, alfajores, dulce de leche, yerba mate;

7) Arte de Argentina: pintura rupestre (Cueva de las Manos), pintura del siglo XIX (Reinaldo Giudici, Ernesto de la Cárcova, Benito Quinquela Martín – La Boca en Buenos Aires).

8) Personajes destacados de Argentina: Lionel Messi, Jorge Bergoglio, Máxima Zorreguieta, Diego Maradona;

9) Actividades de las misiones jesuitas en Argentina (Brasil y Paraguay); el Tratado de Madrid de 1750, estallido de la llamada Guerra Guaraní: causas, desarrollo y consecuencias;

10) Guerras de independencia hispanoamericanas y la formación de Argentina: causas, etapas, consecuencias, figura y papel del General José de San Martín.

11) Argentina durante el gobierno de Juan Domingo Perón, peronismo, desarrollo y consecuencias del modelo peronista de gobierno, papel de Eva Perón;

12) Relaciones polaco-argentinas: Witold Gombrowicz (período argentino).


Informacje szczegółowe dotyczące rejestracjii logowaniasiędo części ustnej (II stopnia) Olimpiady Języka Hiszpańskiego

 

  1. Część ustna zostanie przeprowadzona poprzez wideo komunikator TEAMS (można go zainstalować na komputerze lub wystarczy przeglądarka).
  2. Rejestracji do części ustnej dokonują zakwalifikowani do niej uczestnicy (nie Nauczyciel Koordynator!) w porozumieniu z Komitetem Głównym. Nauczyciel Koordynator pełni rolę wspomagającą oraz pośredniczy, w przypadku zaistniałej potrzeby, w kontakcie z Komitetem Głównym.
  3. Każdy zakwalifikowany do części ustnej uczestnik jest zobowiązany do przesłania OD 20.02.2024 DO 23.02.2024 do godz. 22.00 na adres ojh@wsjo.pl wiadomości z następującymi danymi:
    • imię i nazwisko,
    • nazwa szkoły wraz z miastem,
    • login z platformy e-learningowej (bez hasła!), którego uczeń używał podczas pisania testu on- line (dostęp do loginów ma Nauczyciel Koordynator),
    • adres e-mail (na który zostanie przesłany link do spotkania),
    • swój numer telefonu – potrzebny jedynie w przypadku ewentualnych problemów technicznych. Podanie numeru telefonu jest obowiązkowe, ponieważ ułatwia bezpośredni kontakt. 
    • W temacie wiadomości należy wpisać: II stopień OJH (część ustna) – imię i nazwisko
  4. O otrzymaniu przez Komitet Główny wiadomości z potrzebnymi i pełnymi danymi uczestnik zostanie poinformowany w mailu zwrotnym. Niedosłanie powyższych informacji w wyznaczonym terminie będzie oznaczało dyskwalifikację uczestnika.
  5. W dniu przeprowadzenia części ustnej Komisja Okręgowa komunikuje się z każdym uczestnikiem poprzez wideo komunikator TEAMS o wyznaczonej godzinie, zgodnie z listą opublikowaną na stronie https://ojh.wsjo.pl/stopien-ii-lista-23-24/. W trakcie oczekiwania na część ustną uprasza się uczestników o niekontaktowanie się z Komisją poprzez wideokomunikator lub telefon, aby nie utrudniać przeprowadzenia egzaminu innym uczestnikom.
  6. Ze względu na nieprzewidziane okoliczności uczestnicy powinni być przygotowani do przystąpienia do egzaminu na 15 minut przed i 15 minut po wyznaczonej godzinie. Jest to czas, w którym ewentualnie połączenie może się przesunąć.
  7. W celu potwierdzenia tożsamości uczestników części ustnej, przed rozpoczęciem rozmowy z Komisją należy okazać do kamerki legitymację szkolną. Jej brak skutkuje dyskwalifikacją uczestnika.
  8. W dniach wyznaczonych do przeprowadzenia części ustnej II stopnia Olimpiady nie będzie możliwości skontaktowania się z Organizatorami drogą telefoniczną. Prosimy o kontakt mailowy na adres ojh@wsjo.pl.