ZAKRES WYMAGANEJ WIEDZY, OCZEKIWANYCH UMIEJĘTNOŚCI i WYKAZ POMOCNEJ LITERATURY NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH OLIMPIADY

JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO

dla uczniów szkół ponadpodstawowych, III etapu edukacyjnego

w roku szkolnym 2024/2025

Materiał leksykalny:

– obowiązuje na stopniu I (szkolnym), stopniu II (okręgowym), stopniu III (centralnym)

1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety, problemy etyczne);

2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka, architektura);

3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty);

4) praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, kariera zawodowa, rynek pracy, warunki pracy i zatrudnienia);

5) życie prywatne (np. okresy życia, członkowie rodziny, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);

6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe – w tym diety, lokale gastronomiczne);

7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, finanse, promocja i reklama, korzystanie z usług – w tym usług bankowych i ubezpieczeniowych, reklamacja);

8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny, bezpieczeństwo w podróży);

9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);

10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu, problemy współczesnego sportu, sporty ekstremalne);

11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby – w tym choroby cywilizacyjne, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia, system ochrony zdrowia);

12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane, korzyści i zagrożenia wynikające z postępu naukowo- technicznego, współczesne środki przekazu i przetwarzania informacji);

13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, katastrofy ekologiczne, klęski żywiołowe, przestrzeń kosmiczna);

14) państwo i społeczeństwo (np. struktura państwa, wydarzenia i zjawiska społeczne, organizacje społeczne i międzynarodowe, podstawowe zagadnienia związane z polityką i gospodarką, problemy współczesnego świata, prawa człowieka, przestępczość, konflikty wewnętrzne i międzynarodowe).

Materiał gramatyczny:

– obowiązuje na stopniu I (szkolnym), stopniu II (okręgowym), stopniu III (centralnym)

Uwaga!: Uczestników obowiązuje znajomość zarówno form jak i zasad użycia podanych w zakresie zagadnień gramatycznych

1) rodzajnik określony, nieokreślony i nijaki;

2) liczebniki główne i porządkowe;

3) rzeczownik i przymiotnik;

4) stopniowanie przymiotników i przysłówków oraz konstrukcje porównawcze;

5) zaimki osobowe, zwrotne, dzierżawcze, wskazujące, względne, pytajne, wykrzyknikowe i nieokreślone, ilościowy;

6) zaimki osobowe w celowniku i bierniku (complemento indirecto, complemento directo);

7) przyimki i wyrażenia przyimkowe;

8) przysłówki częstotliwości, stopnia, miejsca, sposobu, czasu przeszłego i wyrażenia przysłówkowe;

9) spójniki współrzędne i podrzędne;

10) imiesłów czynny (gerundio) i bierny (participio);

11) bezokolicznik;

12) tryb oznajmujący (indicativo): presente, pretérito perfecto, pretérito indefinido, pretérito imperfecto, pretérito pluscuamperfecto, futuro imperfecto, futuro perfecto;

13) tryb łączący (subjuntivo): presente, pretérito perfecto, pretérito imperfecto, pretérito pluscuamperfecto;

14) tryb rozkazujący (imperativo);

15) tryb przypuszczający (condicional simple y compuesto);

16) peryfrazy werbalne (perífrasis verbales);

17) czasowniki wyrażające zmianę (verbos de cambio) np. volverse, hacerse i inne;

18) zdania oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe;

19) zdania wyrażające życzenie (desiderativas), prawdopodobieństwo, przypuszczenie (dubitativas);

20) zdania bezosobowe z se;

21) zdania współrzędnie i podrzędnie złożone podmiotowe i dopełnieniowe (sustantivas), przydawkowe (oraciones de relativo), okolicznikowe: czasu (temporales), warunkowe (condicionales), przyczyny (causales), celu (finales), skutku (consecutivas), przyzwolenia (concesivas);

22) czasowniki SER, ESTAR i HABER;

23) strona bierna;

24) mowa zależna i zgodność czasów w trybie indicativo y subjuntivo;

25) łączniki spójności tekstu (conectores del discurso).

Przykładowe funkcje komunikacyjne:

1) przedstawianie siebie i innych osób;

2) nawiązywanie kontaktów towarzyskich: rozpoczynanie, prowadzenie i kończenie rozmowy; podtrzymywanie rozmowy w przypadku trudności w jej przebiegu: np. proszenie o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie, upewnianie się, że rozmówca zrozumiał wypowiedź;

3) uzyskiwanie i przekazywanie informacji i wyjaśnień;

4) wyrażanie swoich opinii i uzasadnienie ich, pytanie o opinie, zgadzanie się lub niezgadzanie się z opiniami innych osób, komentowanie wypowiedzi uczestników dyskusji, wyrażanie wątpliwości;

5) wyrażanie i uzasadnianie swoich upodobań, preferencji, intencji i pragnień, pytanie
o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;

6) składanie życzeń i gratulacji, odpowiadanie na życzenia i gratulacje;

7) zapraszanie i odpowiadanie na zaproszenie;

8) proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji, zachęcanie, prowadzenie negocjacji;

9) proszenie o radę i udzielanie rady;

10) pytanie o pozwolenie, udzielanie i odmawianie pozwolenia;

11) ostrzeganie, nakazywanie, zakazywanie, instruowanie;

12) wyrażanie prośby oraz zgody lub odmawianie spełnienia prośby;

13) wyrażanie uczuć i emocji: np. radości, smutku, niezadowolenia, złości, zdziwienia, nadziei, obawy, współczucia;

14) stosowanie zwrotów i form grzecznościowych;

15) dostosowanie stylu wypowiedzi do sytuacji;

16) rozważanie sytuacji hipotetycznych;

17) wyrażanie pewności, przypuszczenia, wątpliwości dotyczące zdarzeń z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

Wiedza o kulturze, geografii i historii Hiszpanii:

– obowiązuje na stopniu II (okręgowym: cześć pisemna i ustna), stopniu III (centralnym: część ustna)

1) Geografia: podział administracyjny Hiszpanii, pasma górskie, najważniejsze rzeki, wody oblewające, wybrzeże, klimat, fauna i flora, parki i rezerwaty (Parque Nacional de Doñana,Parque Nacional de Timanfaya, Parque Natural Cabo de Gata-Níjar);

2) Ustrój polityczny Hiszpanii: podział władzy, aktualne partie polityczne, rodzina królewska;

3) Symbole państwowe: flaga Hiszpanii, herb, hymn;

4) Atrakcje turystyczne: Desierto de Tabernas, Toledo, Cartagena, Oviedo;

5) Święta w Hiszpanii: La Fiesta de los Patios (Kordoba, Andaluzja), Fiestas de San Mateo/Fiestas de la Vendimia (Logroño, La Rioja), Día de los Indianos (La Palma, Wyspy Kanaryjskie), Fiesta de la Virgen de Guadalupe (Guadalupe, Extremadura);

6) Kuchnia hiszpańska (historia potraw, składniki i sposób przyrządzania): cochinillo asado, tarta de Santiago, cocido madrileño, salmorejo, tapas, pimientos de Padrón, patatas a la riojana;

7) Słynni aktorzy i reżyserzy: Álvaro Morte, Dani Rovira, Juan Antonio Bayona, Isabel Coixet;

8) Sztuka Hiszpanii:

a) dziedzictwo kulturowe Wizygotów: np. kościoły San Pedro de la Nave (Kastylia i León), San Juan de Baños, (Kastylia i León), Santa Lucía del Trampal (Extremadura) oraz skarb z Guarrazar;

b) historia Hiszpanii w malarstwie historycznym XIX wieku: Antonio Muñoz Degrain, La conversión de Recaredo, Francisco Pradilla y Ortiz, La rendición de Granada oraz Doña Juana la Loca, Eduardo Rosales Gallinas, Isabel la Católica dictando su testamento;

9) Wizygocki podbój Półwyspu: przyczyny podboju Hispanii, ustanowienie Królestwa Toledańskiego, zjednoczenie Półwyspu przez króla Leowigilda, konwersja Rekkareda na katolicyzm;

10) Habsburgowie w Hiszpanii: Filip Piękny i Joanna Szalona jako spadkobiercy korony hiszpańskiej, Karol Habsburg na hiszpańskim i cesarskim tronie, polityka wewnętrzna i zewnętrzna Karola, zamorskie podboje (Hernán Córtes oraz Francisco Pizarro), abdykacja Karola i podział terytoriów;

11) Kolonie hiszpańskie w XIX w.: rozwój plantacji trzciny cukrowej, tytoniu i kawy w koloniach hiszpańskich, relacje kubańsko- hiszpańskie (głównie katalońskie) i fenomen indianos, przykłady słynnych indianos, np. Antonio López y López, Joan Güell i Ferrer i jego syn Eusebi Güell – mecenas Antoniego Gaudíego.

Wiedza o kulturze, historii, geografii Kuby:

– obowiązuje na stopniu II (okręgowym: część pisemna i ustna), stopniu III (centralnym: część ustna)

1) Geografia: podział administracyjny Kuby, ukształtowanie powierzchni, wody oblewające, wybrzeże, klimat, fauna i flora;

2) Ustrój polityczny Kuby: podział władzy, flaga Kuby, symbole narodowe;

3) Atrakcje turystyczne: Hawana, Trinidad i Valle de los Ingenios; Ruta del Tabaco (Pinar del Río);

4) Cuda przyrody: rezerwat bisfery Ciénaga de Zapata, plaża Playa Girón w Zatoce Świń, parki narodowe: Parque Nacional Viñales, Parque Nacional Jardines de la Reina;

5) Tradycje i święta kubańskie: fenomen Santeríi, Carnaval de Santiago de Cuba, Virgen de la Caridad del Cobre – patronka Kuby, jej historia i święto;

6) Kuchnia kubańska (historia potraw, składniki i sposób przyrządzania): ropa vieja, moros y cristianos (znane również jako congrí), yuca con mojo, tamales cubanos, plátanos maduros, batido de trigo;

7) Sztuka Kuby: malarstwo: Amelia Peláez, Wifredo Lam, rzeźba: José Villa Soberón;

8) Słynne postacie Kuby: José Martí i jego rola w wojnie o niepodległość Kuby, Che Gevara – symbol walki i oporu oraz ikona popkultury, Alejo Carpentier – prekursor realizmu magicznego oraz badacz synkretyzmu muzycznego w Ameryce Łacińskiej;

9) Tańce i muzyka kubańska: mambo, rumba, habanera, salsa, fenomen Buena Vista Social Club;

10) Stosunki kubańsko-amerykańskie:

a) wojna hiszpańsko- amerykańska w 1898 roku: przyczyny, przebieg, konsekwencje (Traktat Paryski, Platt Amendment i prawo USA do interwencji w sprawy Kuby, baza w Guantánamo);

b) upadek reżimu Fulgencia Batisty zerwanie stosunków dyplomatycznych z USA, emigracja Kubańczyków do USA: społeczność kubańska w Miami;

c) inwazja w Zatoce Świń w 1961 roku: przyczyny, przebieg, konsekwencje;

d) stosunki kubańsko- amerykańskie od czasów prezydentury Baracka Obamy;

11) Fidel Castro i jego czasy: Rewolucja Kubańska (1953-1959), ustanowienie systemu socjalistycznego w państwie, nacjonalizacja przemysłu i banków oraz reformy: rolna, edukacji i systemu opieki zdrowotnej, relacje z Che Gevarą, sytuacja Kuby na arenie międzynarodowej: zerwanie stosunków z USA i zacieśnienie relacji z ZSRR, przekazanie władzy bratu Raulowi Castro.

Literatura hiszpańska (jedna lektura do wyboru):

– obowiązuje na stopniu III (centralnym: część ustna)

  1. Cercas, J. (2019). Soldados de Salamina. Barcelona: Reservoir Books.

wyd. polskie: Cercas, J. (2005). Żołnierze spod Salaminy. Warszawa: W.A.B.

  1. Mihura, M. (1999). Tres sombreros de copa. Madrid: Espasa Calpe.

Inscenizacja w j. polskim: Mihura, M. (1996). Trzy cylindry- Teatr Telewizji, sztuka w reżyserii Leny Szurmiej.

Literatura kubańska (jedna lektura do wyboru):

– obowiązuje na stopniu III (centralnym: część ustna)

  1. Carpentier, A. (2014). Los pasos perdidos. Madrid: Alianza Editorial.

wyd. polskie: Carpentier, A. (2018). Podróż do źródeł czasu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

  1. Cabrera Infante, G. (1995). Delito por bailar el chachachá. Madrid: Ediciones Alfaguara SA.

wyd. polskie: Cabrera Infante, G. (2009). Moja wina, bo tańczyłem cza-czę. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Zagadnienia w języku hiszpańskim na część ustną dla II i III stopnia wraz z przykładowymi pytaniami zostaną zamieszczone w zakładce II Stopień po I stopniu Olimpiady.

Bibliografia

Leksyka i Gramatyka

Podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego w szkołach ponadpodstawowych.

Bellver Roses, V, San Andrés Monjas, M.C. (2010). ¡Viva el vocabulario! B1/B2. Pinto: enClave.

Castro, F. (2006). Uso de la gramática española (elemental, intermedio, avanzado). Madrid: Edelsa.

Castro Viúdez, V, Díaz Ballesteros, P. (2006). Aprende Gramática y vocabulario 1,2,3,4. Madrid: SGEL.

Cerrolaza Gili, P. (2005). Diccionario práctico de gramática. Madrid: Edelsa.

Encinar, A. (2003). Uso interactivo del vocabulario. Madrid: Edelsa.

Granger, C, Plumb, J. (1997). La gramática da juego. Madrid: Heinemann.

Hernández Mercedes, M.P. (2006). Para practicar el Indicativo y el Subjuntivo. Madrid: Edelsa.

Prada, M, Salazar, D., Molero, C.M. (2012). Uso interactivo del vocabulario y sus combinaciones más frecuentes. Madrid: Edelsa.

Pinilla R., Acquaroni R. (2002). ¡Bien dicho! Ejercicios de expresión oral. Madrid: SGEL.

RAE. (2021). Diccionario de la Lengua Española. Madrid: Espasa Calpe.

RAE. (2009). Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa Calpe.

Sandor. L. (2004). Tiempo para practicar los pasados. Madrid: Edelsa.

Wiedza o kulturze, geografii i historii Hiszpanii

Barton, S. (2011). Historia Hiszpanii, Warszawa: Książka i Wiedza.

Brandi, K. (2016). Cesarz Karol V. Powstanie światowego imperium, Oświęcim: Wydawnictwo Napoleon V.

Brouwer J. (1991). Joanna Szalona. Warszawa: PIW.

Diaz del Castillo, B. (1962). Pamiętnik żołnierza Korteza, czyli prawdziwa historia podboju Nowej Hiszpanii, Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.

Fernández Álvarez, M. (2003), Cesarz Karol V, Warszawa: PIW. 2003.

García de Cortázar F., González Vesga J. (2000). Breve historia de España. Madrid: Alianza Editorial.

Klonowski, M.M. (2015). Juan Carlos de Borbón y Borbón i jego rola w transformacji ustrojowej w Hiszpanii. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Miłkowski T., Mackiewicz P. (2009). Historia Hiszpanii. Warszawa: Ossolineum. Mularska-Andziak L. (1994). Franco. Warszawa: Puls.

Preston, P. (2015). Franco: Caudillo de España. Barcelona: Debate.

Quesada S. (2005). Historia del Arte de España e Hispanoamérica. Madrid: EDELSA.

Tamames R., Quesada S. (2001). Imágenes de España. Panorama de la formación de España y de las culturas hispánicas. Madrid: Edelsa.

Valdeón Baruque J. et al. (2004). Historia Hiszpanii. Kraków: Universitas.

Abrantes R. et al. (2006). Arte español para extranjeros. Donosti: Nerea

Cortes M. M. (2003). Guía de usos y costumbres. Madrid: Edelsa.

Fusi, J. P. (1999). Un siglo de España: La cultura. Madrid: Pons.

Quesada S. (2002). Curso de civilización española. Madrid: SGEL.

Ribas Casasayas A. (2005). Descubrir España y América Latina. Génova: CIDEB.

VV.AA. (2003). Ventana a la Civilización: cultura y tiempo libre. Milán: La Spiga Modern Languages.

VV.AA. (2005). Ventana a la Civilización: tradiciones, fiestas. Milán: Las Spiga Modern Languages.

https://www.senado.es/web/conocersenado/arteypatrimonio/obrapictorica/fondohistorico/index.html

Wiedza o kulturze, geografii i historii Kuby

Chang-Rodríguez E. (2000). Latinoamérica: su civilización y su cultura. Boston: Heinle & Heinle.

Che Guevara E. (2006), Moja Rewolucja. Kraków: Mireki.

Dzienniki motocyklowe (2004), reż. Walter Salles.

Gawrycki, M., Bloch, N. (2010). Historia państw świata XX i XXI wieku. Kuba. Warszawa: Wydawnictwo TRIO.

Galeano E. (2022). Otwarte żyły Ameryki Łacińskiej. Warszawa: Wydawnictwo Filtry. (Galeano E. (2004). Las venas abiertas de América Latina. México: Siglo XXI Editores, S.A. de C.V.)

Kurlansky M. (2021). Hawana, podzwrotnikowe delirium. Warszawa: Wydawnictwo Czarne.

Mroziewicz K. (2011). Fidelada. Poznań: Zysk i S-ka.

Olszycki M. (2020). Świat kolonialny Ameryki Łacińskiej. Sztuka, Bóg, społeczeństwo. Warszawa: PWN.

Reichert R. (2021). Od Cortésa do Bolivara. Zarys dziejów wojskowych w hiszpańskiej Ameryce kolonialnej. Warszawa: PWN.

Sánchez Y. (2010). Cuba libre. Notatki z Hawany. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Szabłowski, W. (2019). Jak nakarmić dyktatora. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Szyndler J. (2018). Kuba-Miami. Ucieczki i powroty. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Quesada S. (2001). Imágenes de América Latina. Manual de historia y cultura latinoamericanas. Madrid: Edelsa.